La presse à l’école :création d’un webfolio sur le monde de la presse et d’un journal en ligne avec des élèves de l’enseignement secondaire technique
Nadia Winckel
Ce mémoire décrit et analyse la réalisation d’un webfolio sur la presse à l’école à exploiter dans le cadre des cours de français. Le webfolio, qui est accessible à l’adresse http://pressealecole.web.myschool.lu et qui a été conçu ensemble avec M. Alain Hoffmann, propose des pistes pédagogiques, des activités pratiques et des ressources diverses sur le monde de la presse. Il s’adresse aussi bien aux enseignants qu’aux élèves qui y trouvent des exercices...
Strukturen und Potenziale des Tourismus der Müllerthalregion
Joëlle Schmit
Ziel dieser vorliegenden Arbeit ist es eine fremdenverkehrsgeographische Untersuchung der Tourismusstrukturen der Müllerthalregion mitsamt der Kleinstadt Echternach. Diese im Osten von Luxemburg gelegene Region stellt einen ländlichen, strukturschwachen aber auch vom Tourismus geprägten Raum dar.
Crossing Lines? Self-Other Boundary Regulation
Michel Dohn
The following is a literary analysis of a selection of science-fiction novels and short stories from Ursula K. Le Guin’s Hainish cycle. Its primary focus lies on self-other dichotomies and it analyses the effects such binaries have of on personal and group identity construction and how they influence dynamics of social interaction.
I successively examine how Le Guin’s fictional societies divide people according to gender, nationality and race.
Alcohol and Alcoholism in Selected Novels by Ernest Hemingway
Christian Hengen
The intention of this piece of writing is to elaborate on the importance of alcohol and alcoholism in selected writings by Ernest Hemingway. I will begin my dissertation with a short insight into his literary life, his drinking habits as well as the historical context of the time. This introductory section will serve as a framework for the following two chapters, which will explore the impact of Hemingway’s personal experiences on his literary work. I will therefore engage in an...
Competencies for Life: Promoting Transferable Skills within Luxembourgish Secondary Education
Anne Zimmer
This study argues that transferable skills, such as social, time-management, and personal aptitudes, which have, in the past, been neglected in secondary education, are essential to academic as well as professional success, and should therefore feature explicitly among national educational goals.
Die Auswirkungen der Hinwendung zum kompetenzorientierten Unterrichten auf das Lehrerdasein – illustriert anhand der Reflexionen zur Unterrichtsvorbereitung auf einer 7STP
by Elke Reuter
Durch eine Hinwendung des luxemburgischen Schulwesens zu einem kompetenzorientierten Unterrichten ist es von Belang, dass das Lehrpersonal seine Unterrichtsvorbereitung und -praxis sowie die vorgeschriebenen Lehrwerke im Hinblick auf ihrer Kompatibilität mit den neuen Anforderungen reflektiert. Diese Arbeit soll ein Versuch sein, das auf einer 7STP vorgeschriebene deutsch.punkt 2 in seinen Möglichkeiten und Grenzen hinsichtlich einer kompetenzorientierten Ausbildung der Schüler zu...